loader image

Case
Scapino™

Back
to school

facts

597%
Return
On Advertising
Spend

30%
Groei
in brand
searches

1.5x
Hogere
coversiewaarde
dan begroot

Wij zijn fan van Scapino

Schoenen, Mode & Sport. Waar vind je anno 2020 nog zo’n pay-off? Scapino is Hollands, down-to- earth, no-nonsense en eerlijk. Dat past ons prima.

De wens

In het concurrerende geweld dat retail heet, zijn de Back To School (BTS) weken voor Scapino enorm belangrijk voor de omzetdoelstellingen. Al jaren een succesvol concept, maar met name online is er meer uit te halen. Zo’n klus pakken wij graag met beide handen aan. We durfden er dan ook zonder moeite een uitdagend doel aan te verbinden: samen gaan we het Back To School- moment binnen de niche kinderschoenen en -kleding domineren. En het allerleukste: de campagne moet niet alleen bijdragen aan een online prijsstijging, maar óók aan een omzetstijging in de fysieke winkels.

Ons concept

Awareness creëren was het toverwoord bij de inrichting van deze campagne. Succes definieerden wij aan de hand van twee factoren: personalisatie op schaal, waarbij de keuze van de gebruiker steeds beslissend was voor het vervolg. En de full-funnel-aanpak, waarbij het succes is gemeten aan de hand van een ROAS-doelstelling (Return On Advertising Spending) en groei in branded searches en fysiek winkelbezoek. Dit maakte het mogelijk om ook inzicht te verschaffen in de ontwikkelingen rond brand awareness en koopintenties.

De strategie

Om de kans op omzetstijging op zo’n specifiek moment als de Back To School weken te pakken, was een zorgvuldig gesegmenteerde doelgroep en dus een zeer uitgebreide doelgroepenanalyse noodzaak. Tot op ieder detailniveau. Zo segmenteerden we bijvoorbeeld een doelgroep met websitebezoekers die touchpoints hadden met alle url’s waar kinderen in voorkwam. We vormden ook een doelgroep rondom historische aankopen en speciaal voor deze campagne werd Scapino door Google gewhitelist voor de ‘alpha’ Back2School targeting. Een zeer specifieke doelgroep van ouders met schoolgaande kinderen, die we inzetten voor search en YouTube.

Vervolgens analyseerden we de verkopen van voorgaande jaren, pushten we vergelijkbare producten uit het huidige assortiment en selecteerden we samen met Scapino de beste producten op basis van winstmarges. Zo ontstond een productaanbod dat naadloos aansloot op de doelgroep. En toen was het play time: dankzij de full-funnel-aanpak konden we de doelgroep gefaseerd targeten met content op maat, zodat we in elke stap van de customer journey volgens de SEE-THINK-DO strategie relevant bleven. Feitelijk draaide de bezoeker daarbij zelf aan de knoppen: de keuze van de gebruiker bepaalde de volgende boodschap in zijn of haar eigen customer journey.

Wist je dat een gebruiker gemiddeld 96% van de online tijd niet specifiek op zoek is naar een product? Aan ons om juist op die momenten touchpoints te creëren en we slaagden glansrijk door gepersonaliseerde content te tonen. De 4% van de tijd dat de gebruiker wél actief op zoek is, vingen we op met search campagnes en speciaal gecreëerde blogpagina’s op basis van specifieke zoekvragen. Daar konden wij je precies vertellen hoe je de beste schoen voor je kind kiest – en nog tientallen andere weetjes.

De impact

Laten we er niet omheen draaien. Scapino en wij waren keihard de baas van de Back To School weken. Even pronken: de ROAS lag met 597% maar liefst 240% hoger dan verwacht. We genereerden 36% meer vertoningen omdat onze content zó relevant was dat de kosten structureel lager uitvielen en het budget behouden bleef. We realiseerden een groei van 30% in het aantal brand searches, 15% hoger dan ons doel. Kwalitatief haalden we 4000 extra clicks binnen en de totale conversiewaarde van zowel directe als indirecte conversie viel bijna 1,5 keer hoger uit. Met als kers op de taart een stijging van 34% in het fysieke winkelbezoek. Lekker gewerkt!

Weet je genoeg?

We horen graag van je om af te spreken wat we samen kunnen bereiken, of we vertellen je persoonlijk nog meer ins en outs over deze case. it's up to you:

Contactpersoon:
Brenda

Digital Marketing Consultant
brenda@tomorrowmen.nl
bel direct: 050-123456

Heb jij een vraag voor Thijs?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Daphne?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Brenda?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Download hier onze principes™

Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt het z.s.m. in je mailbox!