loader image

Case
Buurtkeukens™

facts

350%
meer reserveringen

100.000
verkochte maaltijden

300%
omzetstijging

Wij zijn fan van BUURTKEUKENS

“En aanvullend komen we met nieuwe maatregelen. Eén: alle eet- en drinkgelegenheden in Nederland sluiten vanaf 18.00 uur vandaag de deuren en blijven dus tot en met 6 april gesloten.” Minister Bruins, 15 maart 2020. Ouch! Nederland in lockdown, een ongekende pijn voor de horeca en daarmee de vele foodtrucks. Hardwerkende, artistieke ondernemers die hun droom én vakmanschap ooit vertaalden naar een rijdende keuken. Vaak concepten met een kleine financiële buffer die een festivalseizoen zonder inkomsten niet overleven. Gelukkig was daar Buurtkeukens. Een compleet nieuw digitaal ecosysteem, dat foodtrucks verbindt met behoeftes binnen lokale leefomgevingen om tóch inkomsten te genereren. Wij worden er warm en hongerig van.

De wens

Buurtkeukens ontstond als initiatief tijdens COVID-19 en kent bijzonder slimme ingrediënten. Een organisator reserveert eenvoudig een foodtruck voor de buurt. Deelnemers uit de buurt kunnen vervolgens maaltijden bestellen en deze op een specifiek tijdvak, coronaproof, afhalen. Afrekenen vindt plaats bij de truck.

Een bijzonder sympathiek concept dat zichtbaarheid en verkeer verdient. Precies de reden waarom wij werden benaderd: samen gas geven en Buurtkeukens razendsnel op de kaart zetten met een grotendeels geautomatiseerde marketingstrategie.

Tomorrowmen medewerker Tijs

Ons concept

Buurtkeukens.nl draait op een dynamische digitale database en daarmee is alle data in alle vormen en combinaties altijd en overal beschikbaar. Van boekingsdata tot foodtruck-informatie, van ingrediënten tot exacte locaties. Lekker! Het concept is nieuw en nog niet bekend bij een breed publiek, daarom richten wij onze doelen op maximale naamsbekendheid. Met een pilot van € 1.000,- gaan we voor minstens 20 reserveringen in een looptijd van 2 weken.

De andere kant van het concept betreft het succes ín de foodtruck. Oftewel: omzet. Het is geen rocket science dat buren organisch omzet zullen genereren zodra een foodtruck is geboekt; links naar de bestelpagina’s worden ongetwijfeld onderling gedeeld. Maar we gaan voor meer en hangen een advertising-budget van € 70,- aan iedere geboekte foodtruck. Genoeg om hyperlokaal aandacht voor de truck te vragen tegen een ROAS van tenminste 100%.

Zo werken we dus 2 campagnes uit: één voor organisatoren, één voor deelnemers.

De strategie

Organisatoren

Buurtkeukens drijft op haar sociale karakter. Die behouden we door onze awareness-campagnegrotendeels in te richten op Facebook en Instagram; daar is de kans op organische spin-offs als taggen en delen het grootst. Ter ondersteuning draait een SEA campagne die traffic opvangt rondom onderwerpen als ‘foodtruck boeken’ en een RSLA campagne met website traffic op bredere thema’s als ‘eten bestellen’ en ‘foodtruck’.

Binnen de leeftijdscategorie 30-55 jaar, geïnteresseerd in foodtrucks, streetfood en local food, lanceren we generieke uitingen op de 2 ijzersterke triggers die het verhaal van Buurtkeukens zo sterk maken: “breng de buurt bij elkaar” en “red de foodtruck”. Daarnaast targeten we lookalikes van bestaande organisatoren en focussen we ons op locaties waar zogenaamde ‘buurtjes’ zijn; meestal wijken dichtbij grotere steden.

In de eerste ads segmenteren we bewust nog niet naar type foodtruck, gerechten of regio’s. Zo leren we snel welke concepten het beste resoneren bij de doelgroep. De ads zijn luchtig, met een beetje zelfspot en vol woordgrapjes. Een passende stijl: wij gaan voor de lach op je gezicht die je herkent van een festival en hup: door naar de boodschap dat jij de foodtruck kunt helpen én je buurt kunt opfleuren. “Vive la Crêpe: trucks die hun wafel niet kunnen houden!”

Deelnemers

We creëerden awareness-video’s op maat voor stories en newsfeeds, om via Facebook en Instagram een zo groot mogelijk bereik te genereren. Tegelijkertijd ging de webshop live, waarin het mogelijk was een digitale ballon te ‘kopen’. De ballonnen waren verkrijgbaar in verschillende kleuren en vertegenwoordigden verschillende waardes. Deze producten exporteerden wij naar een XML- productfeed. Door de feed te koppelen aan de productcatalogus van Facebook werd het mogelijk om gebruik te maken van product-tagging en de collection ad. Zo maakten we het extra gemakkelijk om te doneren. Hetzelfde voerden we door we via Instagram.

De impact

Buurtkeukens werd een ding tijdens de lockdown. De organisatoren campagne, gericht op het boeken van foodtrucks, heeft in de campagneperiode 350% meer reserveringen weten te realiseren. Dat is afgezet tegen de targets 150% boven doelstelling. Ook heeft de campagne veel teweeg gebracht als het gaat om naamsbekendheid en awareness. Er zijn maar liefst 100.000 maaltijden in meer dan 1.000 buurten verkocht.

Hyperlokaal adverteren betaalde zich uit in de deelnemers campagne. Met een gemiddelde omzetstijging van 300% (doelstelling 200%) zijn we in staat gebleken meer omzet voor de reeds geboekte foodtrucks te realiseren. Het initiatief Buurtkeukens heeft ervoor gezorgd dat de Foodtrucks niet failliet zijn gegaan en wij zijn zo trots als een pauw dat we daaraan bij mochten dragen. Juist in zo’n moeilijke tijd voor foodtrucks én leefomgevingen. We kept them rolling!

Weet je genoeg?

We horen graag van je om af te spreken wat we samen kunnen bereiken, of we vertellen je persoonlijk nog meer ins en outs over deze case. it's up to you:

Tomorrowmen medewerker Tijs
Contactpersoon:
Thijs

Digital Marketing Consultant
thijs@tomorrowmen.nl
Bel direct: 050-123456

Heb jij een vraag voor Thijs?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Daphne?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Brenda?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Download hier onze principes™

Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt het z.s.m. in je mailbox!