Case
Holland & Barrett™

facts

+11,5%
omzetstijging

10%
CTR stijging

Tienduizenden responsive text ads mét persoonlijk advies

Wij zijn fan van Holland & Barrett

Denk je aan voedingssupplementen en natuurlijke beautyproducten, dan denk je aan Holland & Barrett. Ja toch? En dat is razend knap in een productmarkt die net zo vaak om hypes, social influencers en fancy klinkende productnamen draait. Holland & Barrett is al jaren koploper, niet in de laatste plaats door hun uitmuntende missie: altijd deskundig en persoonlijk advies, ondanks het enorme en sterk variërende aanbod. Of we die service ook online kunnen bieden? Let’s go!

De wens

Holland & Barrett staat voor kwaliteit in service, dat herken je direct als je een van de 200 Nederlandse winkels binnenstapt. Deskundig, behulpzaam, persoonlijk. Precies díe beleving willen we ook online bieden en dat is een uitdaging: door de continue dynamiek in aanbod, prijzen en beschikbaarheid is het onmogelijk om binnen SEA structureel handmatig advertenties te schrijven. Bovendien zijn de mensen van Holland & Barrett de product-experts, niet wij. Maar Holland & Barrett opzadelen met tijdrovend werk is niet onze stijl. Niet onze definitie van full service dienstverlening. Dus bouwden we samen aan een oplossing om wél de beleving van persoonlijk advies op een beeldscherm te creëren en toch minimale tijd van de product-experts te vragen.

Ons concept

De producten van Holland & Barrett worden samengesteld op basis van natuurlijke ingrediënten, allen met hun unieke eigenschappen en werking. Daar zit direct de uitdaging voor online retail. Het assortiment bestaat uit duizenden producten, met veel fluctuaties in aanbod, prijzen en beschikbaarheid. Bovendien zijn de productsamenstellingen en werkzame stoffen zonder advies moeilijk te begrijpen. Al snel waren we het er samen over eens dat de oplossing bínnen Holland & Barrett ligt. Als wij de product-experts zo kunnen servicen dat zij op ieder online keuzemoment het juiste advies geven, creëren we online dezelfde beleving als in de winkel. Daarvoor ontwikkelden we twee strategische modellen: naast een bijzonder fijnmazig advertising model een methode om de product-experts van Holland & Barrett snel zélf de juiste content op het juiste niveau in de advertenties te laten tonen.

De strategie

Online persoonlijk advies mogelijk maken is zo uitdagend, dat je bijna het hoofddoel vergeet. In the end was ons doel simpelweg om Holland & Barrett te helpen bij het behalen van meer succes op het gebied van klantenwerving en -behoud. Om daarvoor een optimale advertentiestrategie in te richten, waarin naast persoonlijk advies ook ruimte is voor actiegerichte headlines en (prijs)promoties, is een geautomatiseerde setup de enige manier. Wij kozen voor de automation software van Channable.
Op basis van de productfeed richtten we een fijnmazig advertising model in, onderverdeeld in merk, categorie en productniveau. Vervolgens startte het vormgeven van de optimale advertentie. We zorgen ervoor dat we de zoekopdracht matchen aan de advertentie, geven de actuele promoties weer en laten de user benefits zien voor het betreffende merk of product.
De magie van persoonlijk advies zit in de user benefits, volledig geschreven door de experts van Holland & Barrett. We reserveerden de description lines voor uitgebreide informatie over het product, de categorie of het merk en ontwikkelden een werkdocument waarin de product-experts van Holland & Barrett op alle category- en brandniveaus content konden vullen. Dit document werd gekoppeld aan Channable en automatisch gesynchroniseerd; de product-experts konden op ieder gewenst moment teksten toevoegen die binnen een uur geautomatiseerd in de advertenties getoond werden. Zo gingen we samen voor het beste resultaat!

De impact

Voordat we verder gingen, wilden we de unieke persoonlijke service van Holland & Barrett in een online jasje gieten. Door de dynamische tekstadvertenties in alle campagnes door te voeren, automatiseerden we met de input van de product-experts van Holland & Barrett duizenden advertentiegroepen, tienduizenden responsive text ads en honderdduizenden zoekwoorden. Dankzij deze strategie steeg de CTR met 10% en nam het bouncepercentage af. De behaalde omzet uit de ads over het boekjaar 2022 is 11,5% hoger dan de gestelde doelstelling. Lekker!
Minstens zo mooi is de duurzame impact. Persoonlijk advies aan consumenten is voor online retailers nu haalbaar. Wij ontwikkelden een model dat de kloof tussen consumenten en product experts heeft gedicht. De expert staat al in de advertentie fase ‘naast de klant’ en kan optimaal advies geven gedurende het volledige oriëntatie- en koopproces. Dat levert een enorme tijdsbesparing op voor zowel de klantorganisatie als de marketeer – én regie op de plek waar productkennis aanwezig is. Het model maakt advertising sneller, efficiënter, nauwkeuriger en is bovendien schaalbaar.

meer?!

Weet je genoeg?

We horen graag van je om af te spreken wat we samen kunnen bereiken, of we vertellen je persoonlijk nog meer ins en outs over deze case. it's up to you:

Contactpersoon:
Max

Digital Marketing Consultant
max@tomorrowmen.nl
Bel: 050-2110902

Heb jij een vraag voor Max?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Rick?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Rick?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Meike?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Daphne?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Rob?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Download hier onze principes™

Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt het z.s.m. in je mailbox!