Chic met data-ethiek

10/11/2023
Social Advertising
Delen
Data-ethiek is tegenwoordig een veelbesproken thema. Je hebt vast wel gehoord (en gemerkt) dat META niet langer gepersonaliseerde advertenties mag gebruiken. Een gamechanger waarmee organisaties en marketeers voor een vraag staan. Hoe gaan we nu om met META advertising?
Meike
Meike

Digital Marketing Consultant

De afgelopen jaren worden er steeds meer kritische vragen gesteld, over privacy, hacks, datalekken en wetgeving. Data-ethiek is tegenwoordig een veelbesproken thema. Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat META geen gebruik meer mag maken van gepersonaliseerde advertenties. Dit stelt organisaties en marketeers voor de grote vraag; hoe moeten we nu omgaan met META advertising?

Gepersonaliseerde advertenties zijn al jarenlang een vast onderdeel van de Facebook- en Instagram-ervaring. Deze advertenties worden gepersonaliseerd aan gebruikers op basis van data zoals online gedrag, interesses en demografische gegevens. Deze persoonlijke data over gebruikers is de sleutel tot het succes van META, het moederbedrijf van Facebook & Instagram. De data stelt marketeers in staat om advertenties zeer gericht te targeten, keuzes te onderbouwen en resultaten te analyseren.

Wat is het verhaal?

De discussie over de privacy en gepersonaliseerde advertenties begon enkele jaren geleden en heeft zich sindsdien verder ontwikkeld. Hier is een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen dit hebben geresulteerd in de ban op persoonlijke advertenties van META:

1. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): In 2018 trad de AVG in werking, een Europese wet die strengere regels invoerde met betrekking tot de verwerking van persoonlijke gegevens. Facebook en Instagram moesten hun beleid aanpassen om aan deze regels te voldoen.
2. Noorse Aanpak: In augustus 2023 legde Noorwegen als eerste land binnen Europa een verbod op gepersonaliseerde advertenties op. META probeerde dit verbod te bestrijden, maar zonder succes. Ze riskeren nu dagelijkse boetes voor het aanbieden van deze advertenties in Noorwegen.
3. Europese Data Beschermingsraad: De European Data Protection Board heeft de kwestie opgepakt en bevestigd dat gepersonaliseerde advertenties alleen mogen worden aangeboden als gebruikers expliciete toestemming geven. Dit betekent dat Facebook en Instagram hun huidige beleid moeten aanpassen.

Lees de volledige blog

Samen met mijn collega, Rick, schreef ik een uitgebreide blog over deze ontwikkeling voor Marketingfacts.

Lees het volledige artikel:

→ Chic met data ethiek

Meike
Meike

Digital Marketing Consultant

Delen

Inhoudsopgave

Leestijd: 2 min.

NIEUWE INZICHTEN

nieuw
Anticipeer op Google’s Core Updates
09/01/2025
Leestijd: 4 min.

Blijf zichtbaar: Anticipeer op Google’s Core Updates

12/12/2024
Leestijd: 2 min.

WAUW! We wonnen 3 Dutch Search Awards!

28/11/2024
Leestijd: 5 min.

Performance Branding met Display Advertising

07/11/2024
Leestijd: 2 min.

Klaar voor morgen: van Meta Pixel naar Conversion API

18/10/2024
Leestijd: 2 min.

Data in controle met Server Side Tracking


01/10/2024
Leestijd: < 1 min.

WERK • GE • LUK • KIG™