Conversies meten met Lightspeed

26/05/2021
Delen
Lightspeed is een krachtige tool voor je webshop. Maar alleen de tool inzetten is niet genoeg. Data verzamelen is één ding, maar écht weten wat die data je vertelt, daar begint het pas. Met conversiemetingen krijg je grip op het gedrag van je klanten. Wij vertellen je hoe je dat slim aanpakt, zonder te verdwalen in een oerwoud aan cijfers.
Tim
Tim

Digital Marketing Consultant

Code op bedankpagina Lightspeed

Via de instellingen binnen Lightspeed is het mogelijk om een stukje of stukjes script toe te voegen aan de bedankpagina. Dat kan door vanuit het backend de volgende opties te kiezen in het menu:

Instellingen > WEB INSTELLINGEN > Web extra’s

Op die pagina krijg je een veld te zien met de kop Tracking code binnen dat vak kan je de gewenste code plakken.

Iets wat op dat moment nog mist is de waarde van de conversie. Door simpelweg de conversiecode te plaatsen krijg je wel het aantal conversies, maar weet je nog niet wat dat dan waard is geweest. Gelukkig biedt Lightspeed een hele reeks variabelen die je in dit veld kan gebruiken om bijvoorbeeld die waarde aan de code mee te geven.

Veelgebruikte variabelen voor het doormeten van conversies zijn de onderstaande:

  • Ordernummer – {{ order.information.number }}
  • Valuta – {{ order.information.currency }}
  • Totaal incl. BTW – {{ order.information.price_incl }}
  • Totaal excl. BTW – {{ order.information.price_excl }}

Daarnaast kan je ervoor kiezen de bestelde producten met de gewenste informatie door te sturen. Dat is bijvoorbeeld handig als je de winkelwagengegevens beschikbaar wil hebben in Google Ads. Voor de volledige lijst met variabelen kan je de support pagina van Lightspeed raadplegen.

Losse tags

Met behulp van een losse tag kun je persoonsgegevens al afvangen op een eerder moment, bijvoorbeeld wanneer een klant het formulier invult of de betaling start. Dit geeft je eerder inzicht in het gedrag van je klant en helpt je om sneller te schakelen. Toch blijft de bedankpagina de meest betrouwbare plek om persoonsgegevens te verzamelen, omdat de conversie hier volledig is afgerond. Zo weet je zeker dat de klant zijn aankoop of actie heeft voltooid, wat de nauwkeurigheid van je data verhoogt. Kortom, een losse tag is handig voor vroegtijdige signalen, maar de bedankpagina blijft onmisbaar voor de definitieve gegevens.

Google Ads conversies doormeten in Lightspeed

Om conversies in Google Ads door te meten wordt aangeraden om de algemene sitetag in de <head> van iedere pagina te plaatsen. Mocht je dat niet hebben, dan kan je ook de algemene sitetag in het veld met de trackingcode plaatsen.

Naast de algemene sitetag moet vervolgens de gebeurtenistag geladen worden om de conversie te tellen. Die code ziet er in de basis als onderstaande uit:

<script>
gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': 'AW-12345678/ABCD_ABCDEFG,
      'value': 1.0,
      'currency': 'EUR',
      'transaction_id': ''
  });
</script>

De send_to bevat de informatie over het account waar de conversie naartoe verstuurd moet worden. De andere velden komen je wellicht al bekend voor van de eerder genoemde variabelen.

Om je conversiewaarde exclusief BTW voor een Nederlandse site (waar alleen met Euro’s betaald wordt) door te meten zou de code er als onderstaande uit komen te zien:

<script>
gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': 'AW-12345678/ABCD_ABCDEFG',
      'value': {{ order.information.price_excl }},
      'currency': 'EUR',
      'transaction_id': '{{ order.information.number }}'
  });
</script>

Uiteraard moet de rode tekst vervangen worden door de waarden van de eigen conversie. Als je meerdere valuta’s accepteert kan je de daarvoor geschikte variabele gebruiken.

Resultaten Microsoft Ads meten in Lightspeed

Voor Microsoft Ads doorloop je in de basis dezelfde stappen. Je pakt de basiscode zoals Microsoft dit in het veld conversies aanlevert en past deze aan met de variabelen uit Lightspeed.

In de basis zal je code er ongeveer als onderstaande uit komen te zien. Waarbij de rode waarde vervangen dient te worden door de eigen account id.

<script>(function(w,d,t,r,u){var f,n,i;w[u]=w[u]||[],f=function(){var o={ti:"1234567890"};o.q=w[u],w[u]=new UET(o),w[u].push("pageLoad")},n=d.createElement(t),n.src=r,n.async=1,n.onload=n.onreadystatechange=function(){var s=this.readyState;s&&s!=="loaded"&&s!=="complete"||(f(),n.onload=n.onreadystatechange=null)},i=d.getElementsByTagName(t)[0],i.parentNode.insertBefore(n,i)})(window,document,"script","//bat.bing.com/bat.js","uetq");</script>
<script>
   window.uetq = window.uetq || [];
   window.uetq.push('event', '', {'revenue_value': {{ order.information.price_excl }}, 'currency': 'EUR'}); 
</script>

Facebook conversies meten in Lightspeed

Ook voor Facebook kan je het basisscript gebruiken zoals Facebook dat aanlevert en deze invullen met de gewenste variabelen. En ook hier geldt dat de rode waarde aangepast dient te worden voor het eigen account id.

<script>
  !function(f,b,e,v,n,t,s)
  {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod?
  n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};
  if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';
  n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;
  t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];
  s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script',
  'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
  fbq('init', '123456789');
  fbq('track', 'PageView');
  fbq('track', 'Purchase', {
    value: {{ order.information.price_excl }},
    currency: 'EUR',
  });
</script>

Als de basiscode voor het tracken van pageviews geïnstalleerd is kan die regel uit de bovenstaande code weggelaten worden.

Conversiedata voor de Google Tag Manager

Alle eerder genoemde codes zijn al gericht op specifieke platformen. In sommige gevallen is het ook wel prettig om de waardes binnen de Google Tag Manager beschikbaar te hebben. Daarmee kan je niet alleen de eerder genoemde conversies via dat platform kunnen laten lopen, maar zijn er gelijk tags voor vele andere advertentieprogramma’s beschikbaar. Om dat voor elkaar te krijgen kan je gebruikmaken van data layers. Deze kan je met GTM uitlezen en vervolgens in een conversietag weer inladen.

Google Tag Manager plaatsen

Het plaatsen van de Google Tag Manager binnen Lightspeed is vrij eenvoudig. Ze hebben zelf een duidelijke handleiding geschreven over hoe dat in zijn werk gaat. Die handleiding is hier te vinden.

Data layers instellen op de bedankpagina

Als je graag met data layers aan de gang gaat zou je gebruik kunnen maken van onderstaande set. De data layer kan je net als de eerder genoemde conversiecodes instellen onder de web extra’s. Onderstaande data layer is geschikt om te gebruiken voor de conversiemeting in Google Analytics 4. Maar door bijvoorbeeld de value en transaction_id uit te lezen zou je ook de Google Ads tag van data kunnen voorzien.

<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
dataLayer.push({
"event":"purchase",
    "transaction_id": "{{ order.information.number }}",
    "affiliation": "{{ order.shipping.company }}",
    "value": {{ order.information.price_incl }},
    "tax": {{ order.information.price_tax }},
    "shipping": {{ order.information.shipping_price }},
    "currency": "{{ order.information.currency }}",
    "coupon": "{{ order.information.code }}",
    "items": [{% for product in order.products %}
     {
      "item_id": "{{ product.sku }}",
      "item_name": "{{ product.title }}",
      "discount": {{ product.discount_incl }} ,
      "item_brand": "{{ product.brand }}",
      "item_variant": "{{ product.variant }}",
      "price": {{ product.price_incl }},
      "quantity": {{ product.quantity }}
    }{% if not loop.last %},{% endif %}
{% endfor %}]
});
</script>

Enhanced conversions toevoegen voor GTM

Bovenstaande data layer bevat alle informatie (en meer) die nodig is voor het instellen van de standaard conversiemeting met de Google Ads tag. Wil je ook enhanced conversions inzetten dan heb je de gegevens van de klant nodig. Ook daarvoor biedt Lightspeed bruikbare variabelen aan. De basis voor enhanced conversions zit hem in het mailadres, dat kan eventueel verder aangevuld worden met zaken zoals het telefoonnummer en adresgegevens. Die variabelen zijn hier te vinden.

Om deze velden op te nemen in de data layer voeg je ze zoals het dikgedrukte onderdeel toe aan de eerder genoemde data layer:

    "transaction_id": "{{ order.information.number }}",
    "affiliation": "{{ order.shipping.company }}",
    "value": {{ order.information.price_incl }},
    "tax": {{ order.information.price_tax }},
    "shipping": {{ order.information.shipping_price }},
    "currency": "{{ order.information.currency }}",
    "coupon": "{{ order.information.code }}",
    "email": "{{ order.customer.email }}",
    "phone": "{{ order.customer.phone }}",
    "items": [{% for product in order.products %}

Deze waarden kan je in GTM uitlezen en vervolgens in de “Door gebruikers verstrekte gegevens” variabele plaatsen.

Aan de slag!

Lightspeed biedt je alle tools die je nodig hebt om conversies te meten, maar alleen als je het goed instelt. Door gebruik te maken van Google Tag Manager, Facebook Pixel en Google Analytics krijg je een volledig beeld van je klantreis. Vergeet ook niet die belangrijke bedankpagina te tracken – en zelfs al daarvoor gegevens vast te leggen met een slimme tag. Dat is hoe je écht inzicht krijgt in je webshopprestaties.

Tim
Tim

Digital Marketing Consultant

Delen

Inhoudsopgave

Leestijd: 7 min.

NIEUWE INZICHTEN

nieuw
12/12/2024
Leestijd: 2 min.

WAUW! We wonnen 3 Dutch Search Awards!

nieuw
28/11/2024
Leestijd: 5 min.

Performance Branding met Display Advertising

07/11/2024
Leestijd: 2 min.

Klaar voor morgen: van Meta Pixel naar Conversion API

18/10/2024
Leestijd: 2 min.

Data in controle met Server Side Tracking


01/10/2024
Leestijd: < 1 min.

WERK • GE • LUK • KIG™

27/08/2024
Leestijd: 2 min.

4 bedrijven, 1 familie