Digital Marketing Consultant
De SERP, de zoekresultatenpagina van Google, is flink in beweging. Google is continu bezig om de SERP verder te ontwikkelen en optimaliseren. Waar je vroeger vooral organische en betaalde zoekresultaten zag, is het nu een dynamisch speelveld. Denk aan betaalde advertenties, shopping, ‘Mensen vragen ook’, Google My Business, video’s, AI overviews en de organische resultaten. Een veel uitgebreidere pagina dus, waarin organische links slechts een van de vele zijn. Alles met één doel, zo relevant mogelijk zijn en het daarmee makkelijker maken voor de gebruiker.
Zoals je vast verwacht, zorgen al deze extra features voor een verandering in de resultaten. Voor LeadGen zijn er nog geen impactvolle wijzigingen te zien. Die komen er op korte termijn wel aan, want er wordt verwacht dat AI overviews hun intrede gaan doen. In een aantal landen om ons heen gebeurt dat momenteel al.
Voor e-commerce zien we sinds enkele maanden een opvallend verschil. Na een zoekopdracht worden eerst shopping en search advertenties getoond, dan organische product packs, ‘Mensen vragen ook’ blokken, local business packs en dan pas het eerste organische resultaat. Dat betekent dat het niet alleen waardevol is om met je categoriepagina een organische plek te claimen, het wordt ook steeds belangrijker om in de overige organische resultaten voor te komen.
Er zijn een aantal optimalisaties die mogelijk kunnen helpen organisch zo goed mogelijk zichtbaar te blijven.
Verbeter de website structuur
Navigatie is key. Bezoekers komen via Google vaak direct op een productdetailpagina (PDP) binnen. De zoekmachine stuurt gebruikers namelijk naar het meest relevante antwoord en dat is vaak een PDP. Een gebruiker die op zoek is naar een specifiek product, maar net niet vindt wat hij zoekt, moet soepel kunnen navigeren naar alternatieve opties, zoals gerelateerde producten of bredere categorieën. Zonder deze structuur klikt hij weg en ben je hem kwijt. Als iets voor de gebruiker onduidelijk is, is dit het ook voor Google. Het optimaliseren van je PDP qua tekst en navigatie heeft in combinatie met feed optimalisatie een positief effect op je organic shopping vertoningen.
Optimaliseer je product-feed
Dit was al een bekend terrein, maar is nu nog belangrijker voor organische resultaten; je product-feed inzetten voor gratis productvermeldingen. Hiermee kun je verschijnen in de organische product-packs en shopping-resultaten. En omdat die zo prominent vertoond worden, betekent dit eerder zichtbaar zijn in de SERP.
Verbeter je product pagina’s
Gebruikers landen steeds vaker direct op een productdetailpagina (PDP). Dan wil je dat deze staat als een huis. De eerste indruk is namelijk cruciaal, dit is het moment waar je moet overtuigen en converteren. Een rommelige, slecht gestructureerde pagina leidt tot weinig conversies.
Een krachtige PDP begint bij de basis: een sterke producttitel en een overtuigende beschrijving. De producttitel moet meer zijn dan alleen een generieke naam; hij moet relevantie uitstralen, zoekwoorden bevatten en direct duidelijk maken wat het product onderscheidt.
Een effectieve productpagina moet ook overtuigen. Waarom zou iemand bij jouw webshop bestellen? Sterke USP’s (unique selling points) en productvoordelen moeten direct in het oog springen. Snelle levertijd, gratis verzending, een langere garantieperiode of exclusieve producteigenschappen? Benoem ze expliciet. De gebruiker heeft weinig tijd en wil direct overtuigd worden.
En vergeet het grotere plaatje niet. Ook het aanbieden van gerelateerde producten of accessoires kan het verschil maken. Dit stimuleert niet alleen extra aankopen, maar verhoogt ook de gebruiksvriendelijkheid.
Een flinke klus dus, horen we je denken. Maar het verbeteren van jouw PDP pagina’s hoeft niet meer eindeloos te duren, wij hebben een slimme oplossing voor je! Onze AI-tekstgenerator creëert in minuten wat normaal weken kost. Honderden productbeschrijvingen, volledig in jouw merkstem, geoptimaliseerd voor conversie én SEO. Nieuwsgierig? Download meer informatie via onderstaande formulier!
De SERP verandert en dat betekent dat jouw strategie mee moet veranderen. Waar organische resultaten voorheen voor veel verkeer zorgden, worden ze nu steeds verder naar beneden gedrukt. Een nummer één positie in zoekresultaten is niet meer voldoende. De oplossing? SEO en SEA laten samenwerken, product-feeds inzetten voor gratis en betaalde vermeldingen, en productpagina’s optimaliseren zodat ze niet alleen ranken, maar ook converteren.
Blijf niet hangen in oude strategieën en neem contact op om te ontdekken hoe we jouw zichtbaarheid naar een hoger niveau tillen!
Digital Marketing Consultant
Productbeschrijvingen op schaal? Laat AI het werk doen. Onze AI-tekstgenerator creëert in minuten wat normaal weken kost. Honderden productbeschrijvingen, volledig in jouw merkstem, geoptimaliseerd voor conversie én SEO. Zo krijg je consistente, converterende en schaalbare content zonder dat je team eraan onderdoor gaat.
Leestijd: 4 min.