Digital Marketing Consultant
Voordat je begint met het optimaliseren van titels, beschrijvingen etc. is het prettig om de errors uit je feed te hebben. De diagnostische gegevens van je feed is te vinden onder de menuknop Producten. Onderstaand een voorbeeld van een feed waar iets niet helemaal goed gaat.
Als je iets verder naar beneden scrolt krijg je een overzicht waar het mis gaat. In het geval van bovenstaande feeds gaat er iets mis met de afbeelding URL. Daarnaast missen er een aantal gtin codes. Het ontbreken of incompleet zijn van de gtin is een fout die vaker voorkomt. Idealiter wordt dat opgelost bij de basis, maar ook dit is af te vangen met regels.
In bovenstaande geval gaat er bij de afbeelding URL iets mis met het doorgegeven domein. Om dit op te lossen kan de find & replace (vinden en vervangen) regel gebruikt worden. De regels zijn te vinden door binnen het MC naar Producten -> Feeds -> De aan te passen feed -> Regels te navigeren.
Met behulp van deze regel is het mogelijk om binnen een veld een bepaalde tekst/tekenreeks te vervangen door nieuwe input. Aangezien in de bovenstaande case er iets mis gaat met het basis domein is dit een toepasbare regel.
Bovenstaande is een fix voor de gegeven error. Maar je kan deze functie bijvoorbeeld ook gebruiken om een term met weinig zoekvolume te vervangen door een term met meer zoekvolume. Zo zou je in alle (of door een IF-regel een bepaald segment) producten de term hoge hakken door high heels kunnen vervangen.
Voor het onderzoeken van het zoekvolume kan je bijvoorbeeld de keyword tool van Google gebruiken.
De tweede fout was het ontbreken van een gtin code. Wanneer het gaat om producten waarvoor geen identifier zoals de gtin beschikbaar is kan gebruik gemaakt worden van de identifier_exists. kolom.
“Gebruik het kenmerk identifier_exists [id_bestaat] om aan te geven dat er geen unieke product-ID’s beschikbaar zijn voor uw product. Unieke product-ID’s zijn gtin [gtin], mpn [mpn] en brand [merk].”
Voorbeelden van producten waarvoor geen identifiers zijn, zijn antiek of op maat gemaakte producten. Met onderstaande regel zet je de identier_exists op no wanneer er geen gtin gevonden wordt in de feed.
Mocht je tegen het probleem aanlopen dat er wel een gtin beschikbaar is voor het product, maar de niet of verkeerd in de feed staat dan kan je dat met onderstaande regel afvangen. In dit geval wordt op basis van een product id een gtin code aan het product toegevoegd.
In bovenstaande gevallen werden problemen binnen de feed opgelost. Maar om je feed zo compleet mogelijk te maken kan het ook nodig zijn om deze aan te vullen met nieuwe kolommen. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel waarbij de kleuren wel in de titel staan, maar niet in de color kolom? Dan kan je de extract functie gebruiken.
Met deze functie is het mogelijk om een onderdeel uit een kolom te knippen, bijvoorbeeld de kleur uit de producttitel. In onderstaand voorbeeld wordt binnen de titel gezocht naar de woorden wit, groen, blauw, rood en zwart. Als hij een van deze waarden vindt zal het color attribuut hiermee gevuld worden. Zo niet, dan blijft het een lege waarde.
Digital Marketing Consultant
Leestijd: 3 min.