Google Shopping feed optimaliseren in het Merchant Center

12/10/2018
SEA
Delen
Om optimaal te kunnen presteren in Google Shopping is het van belang dat je met een goede productfeed werkt. Door het gebruik van een feed die op de juiste zoektermen geoptimaliseerd is zorg je ervoor dat jouw Google Shopping advertenties bij die termen naar voren kan komen. Handige tools om dit mogelijk te maken zijn bijvoorbeeld DataFeedWatch of Channable. Maar niet iedere adverteerder heeft het budget, of de behoefte aan de verregaande mogelijkheden, die die pakketten te bieden hebben. Om de shopping feed toch te optimaliseren biedt Google zelf een mooie tussenoplossing met de regels in het Merchant Center (MC).
Tim
Tim

Digital Marketing Consultant

Waar begin je met het optimaliseren van je shopping feed?

Voordat je begint met het optimaliseren van titels, beschrijvingen etc. is het prettig om de errors uit je feed te hebben. De diagnostische gegevens van je feed is te vinden onder de menuknop Producten. Onderstaand een voorbeeld van een feed waar iets niet helemaal goed gaat.

Als je iets verder naar beneden scrolt krijg je een overzicht waar het mis gaat. In het geval van bovenstaande feeds gaat er iets mis met de afbeelding URL. Daarnaast missen er een aantal gtin codes. Het ontbreken of incompleet zijn van de gtin is een fout die vaker voorkomt. Idealiter wordt dat opgelost bij de basis, maar ook dit is af te vangen met regels.

Feedproblemen oplossen

In bovenstaande geval gaat er bij de afbeelding URL iets mis met het doorgegeven domein. Om dit op te lossen kan de find & replace (vinden en vervangen) regel gebruikt worden. De regels zijn te vinden door binnen het MC naar Producten -> Feeds -> De aan te passen feed -> Regels te navigeren.

Find & replace

Met behulp van deze regel is het mogelijk om binnen een veld een bepaalde tekst/tekenreeks te vervangen door nieuwe input. Aangezien in de bovenstaande case er iets mis gaat met het basis domein is dit een toepasbare regel.

find and replace regel voor de shopping feed

Bovenstaande is een fix voor de gegeven error. Maar je kan deze functie bijvoorbeeld ook gebruiken om een term met weinig zoekvolume te vervangen door een term met meer zoekvolume. Zo zou je in alle (of door een IF-regel een bepaald segment) producten de term hoge hakken door high heels kunnen vervangen.

zoekvolume op verschillende termen

Voor het onderzoeken van het zoekvolume kan je bijvoorbeeld de keyword tool van Google gebruiken.

Als dan modificatie

De tweede fout was het ontbreken van een gtin code. Wanneer het gaat om producten waarvoor geen identifier zoals de gtin beschikbaar is kan gebruik gemaakt worden van de identifier_exists. kolom.

“Gebruik het kenmerk identifier_exists [id_bestaat] om aan te geven dat er geen unieke product-ID’s beschikbaar zijn voor uw product. Unieke product-ID’s zijn gtin [gtin], mpn [mpn] en brand [merk].”

Voorbeelden van producten waarvoor geen identifiers zijn, zijn antiek of op maat gemaakte producten. Met onderstaande regel zet je de identier_exists op no wanneer er geen gtin gevonden wordt in de feed.

regel voor producten zonder gtin

Mocht je tegen het probleem aanlopen dat er wel een gtin beschikbaar is voor het product, maar de niet of verkeerd in de feed staat dan kan je dat met onderstaande regel afvangen. In dit geval wordt op basis van een product id een gtin code aan het product toegevoegd.

regel voor producten met een verkeerde gtin

Aanvullen van de feed

In bovenstaande gevallen werden problemen binnen de feed opgelost. Maar om je feed zo compleet mogelijk te maken kan het ook nodig zijn om deze aan te vullen met nieuwe kolommen. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel waarbij de kleuren wel in de titel staan, maar niet in de color kolom? Dan kan je de extract functie gebruiken.

Extract

Met deze functie is het mogelijk om een onderdeel uit een kolom te knippen, bijvoorbeeld de kleur uit de producttitel. In onderstaand voorbeeld wordt binnen de titel gezocht naar de woorden wit, groen, blauw, rood en zwart. Als hij een van deze waarden vindt zal het color attribuut hiermee gevuld worden. Zo niet, dan blijft het een lege waarde.

Tim
Tim

Digital Marketing Consultant

Delen

Inhoudsopgave

Leestijd: 3 min.

NIEUWE INZICHTEN

nieuw
12/12/2024
Leestijd: 2 min.

WAUW! We wonnen 3 Dutch Search Awards!

nieuw
28/11/2024
Leestijd: 5 min.

Performance Branding met Display Advertising

07/11/2024
Leestijd: 2 min.

Klaar voor morgen: van Meta Pixel naar Conversion API

18/10/2024
Leestijd: 2 min.

Data in controle met Server Side Tracking


01/10/2024
Leestijd: < 1 min.

WERK • GE • LUK • KIG™

27/08/2024
Leestijd: 2 min.

4 bedrijven, 1 familie