Digital Marketing Consultant
Aan het begin van 2022 is Google gestart met het uitrollen van een nieuw campagnetype: Performance Max. Het unieke aan dit campagnetype is dat je door middel van slechts één campagne alle Google Ads kanalen kunt targeten: Search, Display, Video, Discovery, Gmail en Maps. Er worden dus zowel pull- (Search) als push kanalen (Display) ingezet door dit campagnetype. Door Google worden Performance Max campagnes als volgt omschreven: “Performance Max is ontworpen als aanvulling op bestaande op zoekwoorden gebaseerde search campagne om meer converterende klanten te vinden door gebruik te maken van diverse kanalen.”
Performance Max campagnes zijn volledig geautomatiseerd en maken gebruik van de biedstrategie conversies maximaliseren of conversiewaarde maximaliseren. Hierbij kun je een doel-CPA of doel-ROAS meegeven aan de campagnes. Google krijgt dus veel vrijheid bij het kiezen van de plaatsingen, de volgordes van de koppen en het uiterlijk van de Display banners.
Een Performance Max campagne is opgebouwd uit (verschillende) item groepen. Een item groep is praktisch hetzelfde als een advertentiegroep in een Shopping campagne. Zoals je bij Shopping in een advertentiegroep producten toevoegt, zo kun je bij Performance Max per item groep producten toevoegen als vermeldingsgroep. Verder voeg je bij Performance Max ook items zoals koppen en afbeeldingen toe per item groep.
Wist je dat accounts met genoeg data de mogelijkheid hebben om een lab experiment uit te voeren waarbij je een reguliere Shopping campagne tegenover een Performance Max campagne kunt plaatsen? Dit kun je checken door aan de linkerkant van je Google Ads interface naar beneden te scrollen en ‘Labs’ aan te klikken. Hier vind je de experimenten die beschikbaar zijn voor jouw account.
Vind je tussen de experimenten de optie om een experiment voor Performance Max campagnes op te zetten en heeft jouw reguliere Shopping campagne over de laatste 30 dagen > 60 conversies gepakt? Dan raden wij aan om een lab experiment op te zetten waarbij je 50% van het verkeer naar de reguliere Shopping campagne stuurt en 50% van het verkeer naar de Performance Max campagne.
De belangrijkste reden om een dergelijk experiment op te zetten, is omdat je normaal gesproken niet dezelfde producten in een reguliere Shopping campagne kunt plaatsen en tegelijkertijd in een Performance Max campagne. Dit heeft ermee te maken dat het algoritme van een Performance Max campagne, je reguliere Shopping campagne zal overrulen waardoor je Shopping campagne volledig stil zal vallen. Een lab experiment geeft je dus de mogelijkheid om beide campagnes naast elkaar te testen.
Gezien er bij ons op kantoor al herhaaldelijk is geëxperimenteerd met het opzetten van lab experimenten en Performance Max campagnes, vind je onderstaand een aantal best practices die jou kunnen helpen bij het opzetten van een Performance Max campagne.
Op basis van onze ervaring met Performance Max campagnes van diverse klanten, kunnen we een aantal best practices opstellen. NB: we raden aan om altijd zelf te testen wat voor jouw campagnes werkt. Onze best practices één op één overnemen biedt geen garantie voor succes:
Belangrijk is wel dat je ervoor zorgt dat je niet dezelfde producten in meerdere campagnes toevoegt. Plaats bijvoorbeeld geen schoenen in een Performance Max campagne met een doel-roas van 500% en tegelijkertijd dezelfde schoenen in je tweede Performance Max campagne met een doelstelling van 600%. De campagnes zullen dan namelijk tegen elkaar concurreren.
Binnen Performance Max kun je niet zomaar negatieve woorden toevoegen (uitsluitingen doen) al bestaat er de mogelijkheid om door contact op te nemen met Google toch een aantal uitsluitingen te kunnen doen, mits je account voldoende groot is. Neem in dat geval contact op met je account manager binnen Google om de mogelijkheden te bespreken.
De reden dat we dit adviseren heeft ermee te maken dat we binnen Performance Max campagnes niet kunnen zien welke percentage van het verkeer uit branded termen komt. Als dit percentage groot is, zou het best zo kunnen zijn dat je campagne een doel-roas van 600% haalt, maar dat dit vooral door branded verkeer komt. Het zou dan best zo kunnen zijn dat overige zoektermen of bepaalde producten slecht presteren (lage doel-roas of doel-cpa behalen) maar dat je dit niet inzichtelijk kunt maken. Hierdoor kun je een campagne minder optimaal aansturen.
Digital Marketing Consultant
Leestijd: 8 min.