CHIC™
MET DATA ETHIEK

Play Video

CHIC DOEN™

Wat als? 

Een vraag die zowel hoopvol als onheilspellend klinkt, klinkt als een vraag voor dromers en complotdenkers. Niet voor realisten. Toch? Want ‘wat als’ heeft niets met de waarheid van vandaag te maken. Niets met de keuzes die gisteren gemaakt zijn. En niets met de gevolgen daarvan. Je kunt er weinig mee, met ‘wat als.’ Totdat je er beter over nadenkt.

Want ‘wat als’ kan álles te maken hebben met de waarheid van morgen. Met hoe iets uit de hand kan lopen als wij wegkijken van onze verantwoordelijkheid. Zeker in het spel dat wij samen spelen. Het spel van verleiding. Van targeting en retargeting, zo relevant en persoonlijk mogelijk. Jouw klant wil hetzelfde als onze klant: zijn product recht onder de neus van de potentiële koper. En nog eens. En nog eens. Want het kan. Toch?

Ja, het kan. Er kan steeds meer. Real Life Remarketing is niet ver weg. We weten steeds meer over de klant. Over zijn gedrag, zijn voorkeuren, zijn privéleven, misschien zelfs over zaken die hijzelf nog niet weet. Data is de sleutel. En laten we duidelijk zijn: een hele fijne, waardevolle, broodnodige sleutel. Dankzij data konden wij met elkaar zo succesvol worden als we anno 2022 zijn. Maar.

Data is de sleutel tot iets heel groots. Tot een hele kwetsbare schatkist. Volledig terecht worden daar kritische vragen over gesteld. Over privacy, over hacks, over datalekken, over wetgeving, over economische kwetsbaarheid, over geopolitieke spanningen. Wat voor ons dagelijkse kost is, is voor de wereld om ons heen superspannend. Een transactie van gegevens is een transactie op vertrouwen. En laten we eerlijk zijn: zonder dat vertrouwen bestaat onze bedrijfstak niet meer.

We zagen allemaal wel eens dat het misging. Dat data onveilig werd beheerd, illegaal werd verkregen of schaamteloos werd misbruikt, vaak voor betere resultaten. Wij geloven dat het nog veel vaker misgaat als we die grens verder oprekken. Daarom doen wij een beroep op jou. Als vakbroeders onder elkaar. Laten we samen de bedrijfstak vormen die zo’n grens respecteert. Die ethisch verantwoord met gegevens omgaat en de mensen om ons heen niet teleurstelt. Die toont dat data een mooi instrument is als we het zuiver, respectvol en zorgvuldig behandelen. Zodat we klanten niet teleurstellen, maar bedienen. En samen aan een duurzaam, succesvol toekomstmodel van onze bedrijfstak werken.

Chic met data-ethiek, noemen wij het. Een oproep van ons, voor alle collega-marketeers van Nederland. En ieder ander die met data werkt.

Team Tomorrowmen™
Yorick, Roman, Marloes, Peter, Rick, Philip, Ashley, Bert, Daphne , Esmée, Evjatar, Hanna, Jorick, Laura, Leon, Lisa, Lloyd, Mark, Max , Meike, Nadine, Rob, Roos, Sula, Thom, Jeroen, Elbrich, Rink, Erik, Erwin, Elisa, Nynke, Dirk, Federico