In een wereld waarin niet alles eerlijk verdeeld is, zijn vooral kinderen vaak het slachtoffer. Miljoenen kinderen in Latijns-Amerika moeten het doen zonder ouderlijke zorg en hebben daardoor geen liefdevol thuis. Ze lijden honger en hebben geen geld om naar school te gaan. Sinds 1991 zet WereldOuders zich in voor een beter leven van deze kinderen. En als wij daaraan mogen bijdragen, zeggen wij altijd ja.
Meer donateurs en meer landelijke bekendheid om een kind een toekomst te kunnen bieden. Het is een logische, maar uitdagende wens voor een organisatie zonder winstoogmerk. Liefde en vastberadenheid in overvloed terwijl het marketingbudget beperkt is. We zien het vaak genoeg andersom. Het prikkelt ons om het maximale uit onze creativiteit te halen: niet alleen landelijke bekendheid verkrijgen, maar deze investering tegelijkertijd omzetten in directe donatiegelden.
Hoe kun je als expert in targeting, ads, CTA’s en conversieratio’s een toekomst voor kansarme kinderen verkopen? Juist, door die toekomst ook daadwerkelijk te verkopen! Samen met de helden van Epidemie lanceerden we de campagne #KeepDreamsAlive en vertaalden we de wens van WereldOuders naar een daadwerkelijk product. Dat product werd de ballon: een symbool van hoop, toekomst, scholing, goede gezondheid en een veilig thuis. Ieder kind komt met een tros ballonnen ter wereld, maar in Latijns-Amerika verliezen kinderen veel te snel het grootste deel van hun tros. En daarmee de hoop op een goede toekomst.
De ballon kwam in alle uitingen terug. Centraal stond een aangrijpende video die we vertaalden naar fotografie, ads en uiteindelijk de webshop. Door daar een ballon te ‘kopen’ (of een sms te sturen) draag je bij aan de toekomst van een kansarm kind. Shoppable donaties dus, de perfecte mix tussen awareness en directe conversie.
Voor WereldOuders is iedereen de doelgroep. Maar om het beschikbare budget maximaal te benutten, gaven we drie persona’s vorm die het snelst geneigd zijn te doneren. De kenmerken van deze persona’s waren onze voorwaarden voor campagne-targeting; ook maakten we gebruik van lookalike audiences van bestaande donateurs.
We creëerden awareness-video’s op maat voor stories en newsfeeds, om via Facebook en Instagram een zo groot mogelijk bereik te genereren. Tegelijkertijd ging de webshop live, waarin het mogelijk was een digitale ballon te ‘kopen’. De ballonnen waren verkrijgbaar in verschillende kleuren en vertegenwoordigden verschillende waardes. Deze producten exporteerden wij naar een XML- productfeed. Door de feed te koppelen aan de productcatalogus van Facebook werd het mogelijk om gebruik te maken van product-tagging en de collection ad. Zo maakten we het extra gemakkelijk om te doneren. Hetzelfde voerden we door we via Instagram.
Op basis van KPI’s als gemiddelde kijktijd, uitkijkpercentage en interactie nemen wij de prospects verder mee in de funnel en brengen we de prachtige menselijke waarde van WereldOuders nogmaals naar voren. Hier formuleren wij de concrete vraag en aanzet tot donatie:
We creëerden awareness-video’s op maat voor stories en newsfeeds, om via Facebook en Instagram een zo groot mogelijk bereik te genereren. Tegelijkertijd ging de webshop live, waarin het mogelijk was een digitale ballon te ‘kopen’. De ballonnen waren verkrijgbaar in verschillende kleuren en vertegenwoordigden verschillende waardes. Deze producten exporteerden wij naar een XML- productfeed. Door de feed te koppelen aan de productcatalogus van Facebook werd het mogelijk om gebruik te maken van product-tagging en de collection ad. Zo maakten we het extra gemakkelijk om te doneren. Hetzelfde voerden we door we via Instagram.
Binnen een maand is de video ruim 750.000 keer bekeken en bereikten we een groep van meer dan 260.000 personen. 7.000 daarvan klikten door naar de website en we constateerden dat 79% hiervan nog niet bekend was met WereldOuders. In vergelijking met periodes zonder campagne een stijging van meer dan 700%. Vervolgens genereerden we 250 directe donaties; een bizar sterke conversieratio van 3,57% en uiteindelijk goed voor 38% van de totale donaties tijdens de campagneperiode. Heel eerlijk? Daar werden wij wel even stil van. Ons werk doet ertoe en daar zijn wij apetrots op.
We horen graag van je om af te spreken wat we samen kunnen bereiken, of we vertellen je persoonlijk nog meer ins en outs over deze case. it's up to you:
Zuiderpark 14
9724AG Groningen