Case
Soccerfanshop™

facts

EEN OMZET­GROEI
VAN 158%
ÉN BEHOUD VAN MARGES

OMZET­STIJGING UIT SPONSORED PRODUCTS VAN 179%

EEN STIJGING VAN 74% IN DE ROAS

WIJ ZIJN FAN VAN SOCCERFANSHOP™

Meebewegen, innoveren en uiteindelijk voorop lopen. Soccerfanshop is hier hét schoolvoorbeeld van en dat is knap, in een tijdperk waar veel winkels moeite hebben om ontwikkelingen bij te benen. Soccerfanshop blijft echter mateloos ambitieus en daarom is de winkel sinds 2020 met een assortiment van ruim 8000 artikelen actief op Bol.

De wens

Natuurlijk moet er ook gescoord worden op Bol. Soccerfanshop staat hier voor stevige uitdagingen: het gevoerde assortiment is erg groot en het aanbod wisselt regelmatig, waardoor het niet mogelijk is om langdurig focus te hebben op bepaalde merken of categorieën. Bovendien voert Soccerfanshop populaire merken waar veel aanbieders van zijn. De concurrentie op Bol is daardoor bijzonder intens.

De moordende concurrentie op product- en categorieniveau, in combinatie met het enorme en wisselende assortiment, maakt het voor Soccerfanshop niet makkelijk om de gewenste groei te realiseren op Bol. Tomorrowmen wordt ingeschakeld en samen gaan we de volgende uitdaging aan:

Hoe kan Soccerfanshop duurzame groei realiseren op Bol?

Ons concept

Uit een eerste analyse blijkt dat Soccerfanshop weinig koopblokken op Bol in bezit had; de verkoper waar besteld wordt als de consument op de winkelwagen knop drukt. Ruim 97% van de klanten koopt het product bij de aanbieder die het koopblok in bezit heeft, dus het veroveren van koopblokken wordt hét speerpunt van onze strategie.

De drie belangrijkste aspecten waarop het koopblok gewonnen wordt zijn de levertijd, de verkopersbeoordeling en de prijs. Op de levertijd die Soccerfanshop op Bol aanbiedt is geen aanscherping mogelijk en ook op de beoordeling van het verkopersaccount kan binnen de tijdspanne van de case onvoldoende invloed worden uitgeoefend. Zodoende zien wij de verkoopprijs als de factor met de meeste potentie om koopblokken te veroveren.

De strategie voor Soccerfanshop lijkt eenvoudig: om op basis van prijs het koopblok te veroveren, dien je als Soccerfanshop de laagste prijs per product aan te bieden. In het intense concurrentieveld en met een groot, sterk wisselend assortiment is dat echter zeker niet vanzelfsprekend. De minimumprijzen per uniek artikel zijn niet beschikbaar en de minimumprijzen per product verschillen sterk, afhankelijk van aanbod en promotie. Soccerfanshop is bereid een lage prijs te hanteren om het koopblok te veroveren, maar die bereidheid heeft een ondergrens: de winstgevendheid mag niet in gevaar komen. Tot slot mag het aanbod op Bol niet goedkoper zijn dan de prijzen op de eigen website, om het eigen platform niet te kannibaliseren.

De strategie

Wij zetten de Repricer-tool van Channable in om de juiste minimumprijzen vast te stellen. Deze tool heeft echter tresholds (drempelwaardes) nodig om goed te functioneren en juist díe zijn niet bekend. Daarom ontwikkelen wij de Koopblok Yield Manager: een tool om de juiste minimumprijzen per product te berekenen. Het systeem werkt realtime en is robuust genoeg om met de fluctuaties in prijzen, promoties en assortiment om te gaan.

De eerste stap om de minimumprijzen vast te stellen, is overzicht creëren. Samen met Soccerfanshop richten we de De Koopblok Yield Manager in en maken we een overzicht van alle merken en categorieën die zij verkopen. Op basis van dit overzicht wordt per merk en/of categorie bepaald welke thresholds we op het gebied van marges aanhouden.

De volgende stap is per margegroep bepalen wat de minimumprijs is van ieder uniek artikel. Hiervoor ontwikkelen we samen met Soccerfanshop een aantal relevante prijsranges, met ieder een bepaalde bandbreedte. De margegroepen en prijsranges vertalen we in de Koopblok Yield Manager naar een matrix waarop we alle geschikte producten plaatsen; deze verdeling maakt het mogelijk om per product een gezonde minimumprijs vast te stellen.

Veiligheidscheck
Een aanvullende vraag van Soccerfanshop is om de prijzen op Bol niet onder het prijsniveau van de eigen webshop te laten zakken. Daarvoor bouwen wij een geautomatiseerde veiligheidscheck in op basis van 3 variabelen:

  1. De standaardprijs (tevens de Bol prijs)
  2. De huidige prijs in de eigen webshop
  3. De salesprijs op de eigen webshop

De Koopblok Yield Manager kan dankzij de API-koppeling op jacht naar het koopblok door de prijs uit veld 1 (de standaardprijs) aan te passen. Maar door de veiligheidscheck doet de Koopblok Yield Manager dit alleen als de prijs uit veld 1 hoger is dan de prijzen uit veld 2 of 3, waarbij de ondergrens van veld 1 bepaald wordt door veld 2 of 3. Deze methodiek voeren we realtime uit: de Koopblok Yield Manager kan continu de minimumprijzen bepalen en zo het koopblok veroveren.

De impact

We scoren op Bol: met een groei van 158% én behoud van marges. Ook de omzet uit Sponsored Products groeide met 179% en de ROAS werd daarbij niet alleen behouden, maar ook nog eens met 74% verbeterd.

Een bekende, maar onnodige, situatie op marketplaces, de race to the bottom: bedrijven met overeenkomstige assortimenten beconcurreren elkaar zo hard op prijzen, dat degene die de minste marge accepteert wint.

Marketplaces gaan niet verdwijnen en dús is het zaak om de potentie van deze platforms te benutten. Als je het wílt zien, zijn er kansen. Als je voorop durft te lopen, kun je duurzaam groeien. Precies zoals Soccerfanshop sinds hun eerste winkel in Breda uitgroeide tot een icoon in merkkleding, zo hebben wij het verkopersaccount op Bol ingericht voor succes. Dat is volledig te danken aan de volautomatische en dynamische Koopblok Yield Manager, die níet meedoet aan zo’n race to the bottom. Simpelweg omdat ‘ie slimmer is. De juiste minimumprijzen om een koopblok te winnen worden realtime bepaald, maar mét behoud van zoveel mogelijk marge en bestand tegen seizoenswisselingen of nieuwe collecties.

Zo ontwikkelden wij een blauwdruk om marketplaces te veroveren. Op een manier waar wij volledig in geloven: duurzaam, efficiënt en langdurig effectief.

meer?!

Weet je genoeg?

We horen graag van je om af te spreken wat we samen kunnen bereiken, of we vertellen je persoonlijk nog meer ins en outs over deze case. it's up to you:

Contactpersoon:
Ronan

Marketplace specialist
ronan@amazin.nl

Heb jij een vraag voor Ronan?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Rick?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Rick?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Meike?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Daphne?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Rob?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Download hier onze principes™

Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt het z.s.m. in je mailbox!