Duizenden SKU’s altijd van frisse, merkgetrouwe, up-to-date content blijven voorzien binnen Performance Max. To good to be true? Ha! Dan ken je ons nog niet.
Binnen een maand bouwden we een geautomatiseerde AI structuur, met 350+ categorieën die alles automatisch up-to-date en on-brand houdt. Mét resultaat!
Een serieuze groei in omzet dankzij automatisering
De return on ad spend (ROAS) steeg significant
De dynamische visuals die we genereerden hadden 17% hogere CTR dan de generieke beelden
Holland & Barrett is natuurlijke schoonheid en bewust leven. Met meer dan 1600 winkels wereldwijd, waarvan 230 in Nederland, brengen ze dagelijks miljoenen mensen dichter bij een gezonder leven. En dat doen ze met producten die stuk voor stuk draaien om natuurlijke ingrediënten en echte kwaliteit.
Wat wij zo tof vinden aan Holland & Barrett? Hun onuitputtelijke ambitie om relevant te blijven in een razendsnel veranderende markt.
Ze zijn groot, maar nooit log; innovatief, maar altijd trouw aan hun kern: gezondheid en natuur toegankelijk maken voor iedereen. Een merk dat niet bang is om te pionieren met technologie. Daar zijn wij wel van 😉
Holland & Barrett heeft een gigantisch assortiment, dui-zen-den SKU’s die continu veranderen door prijswijzigingen, promoties en beschikbaarheid.
Dat maakt het merk dynamisch, maar ook complex. Om de Performance Max-campagnes actueel te houden, moest elke SKU voortdurend worden voorzien van nieuwe, relevante content: teksten, visuals, USP’s en aanbiedingen.
Je begrijpt vast wel, handmatig is dit simpelweg niet te doen. Met zoveel categorieën, updates en productveranderingen is het onmogelijk om alles accuraat bij te houden zonder concessies te doen aan de kwaliteit.
Ze stelden ons de vraag: hoe kun je duizenden Performance Max- asset groups continu voorzien van correcte, actuele én merkgetrouwe content zonder constante handmatige updates?
De wens van Holland & Barrett was duidelijk: de contentproductie voor hun Performance Max-asset groups volledig automatiseren, maar wel zo dat advertenties altijd merkconsistent, up-to-date en relevant zijn.
Daarnaast moest dit leiden tot een efficiënter gebruik van het beschikbare budget en een betere aansluiting van de advertenties op de behoeften van hun doelgroep.
Daar hadden wij wel een antwoord op. We ontwikkelden een unieke, slimme, volledig geautomatiseerde AI-workflow die data, visuals en copy samenbrengt in één dynamisch systeem.
Hoe die workflow eruit ziet? We leggen het je stap voor stap uit!
We startten met de website, die meerdere niveaus aan categorieën heeft. En niet elk niveau was relevant voor Performance Max.
Daarom bouwden we een supplemental feed waarin bestsellerdata, zoekvolumes en performance uit Supermetrics werden gecombineerd.
Met dynamische formules in Google Sheets selecteerden we automatisch de best presterende categorieën, ruim 350 kansrijke categorieën die de basis vormden van de campagne.
We integreerden de feed in Channable, waar de Performance Max Builder automatisch vier hoofdcampagnes en 350 asset groups aanmaakte. Elke asset group werd gevuld met de juiste producten, teksten en visuals.
De advertentieteksten werden daardoor dynamisch opgebouwd met de juiste branded elementen, USP’s en promoties, volledig afgestemd op categorie en volgens merk- en richtlijnen van H&B. Zo bleef elke boodschap relevant, compliant en herkenbaar als
Holland & Barrett.
Beeld is key en campagnes met actuele bestsellers presteren het best.
Daarom ontwikkelden we een volautomatische beeldgeneratieflow die dagelijks nieuwe, actuele versies van bestaande visuals maakt voor elke categorie. Via Supermetrics koppelen we live productdata en performance, zodat de top-3 bestsellers per categorie automatisch worden verwerkt in de visuals.
We passen de Channable Image Editor slim toe, waarmee producten automatisch worden geplaatst, uitgelijnd en voorzien van schaduwen.
De achtergronden? AI-gegenereerde podia in zes varianten, natuurlijk volledig on-brand. Daarnaast zorgen we met kwaliteitsregels voor automatische fallbacks, uitsluitingen van gevoelige thema’s of sensitieve productcategorieën en filtering op voorraad.
Daar zijn we trots op. Onze oplossing werkte efficiënt én effectief.
Binnen één maand stond een volledig geautomatiseerde Performance Max-structuur live, met meer dan 350 categorieën gevuld met dynamische content.
En de cijfers liegen er ook niet om:
+ 51,6% omzetgroei
+ 45,5% stijging in ROAS
+ 17% hogere CTR bij dynamische visuals ten opzichte van generieke beelden
De automatisering bracht niet alleen schaal, maar ook creatieve precisie. Elke visual bleef merkconsistent, met de aanvulling van AI-gegenereerde achtergronden en live productdata.
En omdat de creatives ook geschikt zijn voor andere kanalen (zoals social), reikt de impact van deze aanpak zelfs verder dan alleen Performance Max-campagnes.
Waarom deze case zo tof is? We hebben niet alleen advertenties slimmer gemaakt, maar Holland & Barrett’s performance marketingaanpak is compleet vernieuwd.
Performance marketing is getransformeerd van handmatig bijhouden naar een zelfvernieuwend ecosysteem dat elke dag slimmer, actueler en effectiever wordt. We zeiden het al, H&B is een merk dat niet bang is om samen te pionieren met technologie. Daar houden we van!
De samenwerking met Holland & Barrett laat zien hoe sterk marketing kan worden wanneer data, creativiteit en automation volledig samenkomen. Hun enorme en continu veranderende assortiment vroeg om een oplossing die schaalbaar én merkconsistent was, precies de uitdaging waar wij graag onze tanden in zetten. Met een zelfvernieuwende Performance Max-structuur die dagelijks actuele visuals, copy en productdata verwerkt, hebben we hun campagnes niet alleen efficiënter gemaakt, maar ook relevanter voor elke doelgroep. Het resultaat laat duidelijk zien hoe goed het werkt.
Omdenken? Daar zijn we goed in. Want: kan niet bestaat niet. Er is áltijd een slimme manier om te verbeteren, en die vinden is wat ons iedere dag weer motiveert! Samen beter worden? Leuk, neem contact op!