Om de kans op omzetstijging op zo’n specifiek moment als de Back To School weken te pakken, was een zorgvuldig gesegmenteerde doelgroep en dus een zeer uitgebreide doelgroepenanalyse noodzaak. Tot op ieder detailniveau. Zo segmenteerden we bijvoorbeeld een doelgroep met websitebezoekers die touchpoints hadden met alle url’s waar kinderen in voorkwam. We vormden ook een doelgroep rondom historische aankopen en speciaal voor deze campagne werd Scapino door Google gewhitelist voor de ‘alpha’ Back2School targeting. Een zeer specifieke doelgroep van ouders met schoolgaande kinderen, die we inzetten voor search en YouTube.
Vervolgens analyseerden we de verkopen van voorgaande jaren, pushten we vergelijkbare producten uit het huidige assortiment en selecteerden we samen met Scapino de beste producten op basis van winstmarges. Zo ontstond een productaanbod dat naadloos aansloot op de doelgroep. En toen was het play time: dankzij de full-funnel-aanpak konden we de doelgroep gefaseerd targeten met content op maat, zodat we in elke stap van de customer journey volgens de SEE-THINK-DO strategie relevant bleven. Feitelijk draaide de bezoeker daarbij zelf aan de knoppen: de keuze van de gebruiker bepaalde de volgende boodschap in zijn of haar eigen customer journey.
Wist je dat een gebruiker gemiddeld 96% van de online tijd niet specifiek op zoek is naar een product? Aan ons om juist op die momenten touchpoints te creëren en we slaagden glansrijk door gepersonaliseerde content te tonen. De 4% van de tijd dat de gebruiker wél actief op zoek is, vingen we op met search campagnes en speciaal gecreëerde blogpagina’s op basis van specifieke zoekvragen. Daar konden wij je precies vertellen hoe je de beste schoen voor je kind kiest – en nog tientallen andere weetjes.