Samen met Sweet Supply bedachten wij een slimme, goedkope en gemakkelijk schaalbare methode om versplinterde verkoopdata te centraliseren. Zo konden we de verkooppresentaties in Google Shopping voorspellen. Resultaat? Maar liefst 275% omzetstijging binnen een maand én dat tegen een betere ROAS!
Binnen één maand!
Return on Ad Spend
Slim en efficiënt gebruik van Marketplace data
Ons hart gaat sneller kloppen van exclusieve chocolade (van wie niet?). Bij Sweet Supply koop jij gemakkelijk, snel en online de állerlekkerste snoep en chocolade. Sweet Supply wil de Nederlandse consument kennis laten maken met de verhalen achter het product én verrassen met minder bekende merken & smaken. En daar helpen wij natuurlijk graag bij!
Een kleine, online pure player zijn in een concurrerende markt van chocolade en snoepgoed is best een uitdaging. Hoe blijf je zichtbaar en hoe neem je het op tegen de grote namen? En dat met beperkende middelen? Om toch winstgevend te kunnen zijn, wordt vooral zoekmachinemarketing (SEA) en het verkopen via marketplaces ingezet.
Maar hoe kan Sweet Supply als kleine retailer een concurrentievoorsprong krijgen in de zeer competitieve chocolade branche binnen Search Engine Advertising? Hier durven wij natuurlijk een keiharde doelstelling tegenover te zetten: Binnen één maand 20% omzetstijging binnen de Shopping campagnes
Sweet Supply maakt bescheiden volumes in verschillende advertising kanalen waardoor we creatief moeten omspringen met de beschikbare data om trends en ontwikkelingen te kunnen voorspellen.
Samen met marketplace specialist Amazin verzamelden we versplinterde verkoopdata uit Amazon en Bol.com. We zetten deze met behulp van een API door naar Google Data Studio en vervolgens naar Google Spreadsheets. Deze verkoopdata dient als basis voor het bepalen van de producten met de meeste potentie. Waarom? Wij werken vanuit de overtuiging dat als een product goed verkoopt op een marketplace dit een product met hoge potentie is voor andere platformen.
Zo maakten wij samen een slimme, goedkope én makkelijk schaalbare methode om de versplinterde verkoopdata te centraliseren. En konden wij de verkooppresentaties binnen Google Shopping voorspellen.
En toen konden we aan de slag! De gecombineerde data van de marketplaces importeerden we in Channable. Doordat we de producten op basis van SKU herkennen, kunnen we de producten data van de verschillende platformen in de product mapping toevoegen.
Vervolgens kregen alle producten labels. Goedlopende producten een ‘high potential’ en niet goedlopende producten een ‘low potential’. Met behulp van deze labels, kregen campagnes op basis van potentie voorrang binnen Shopping. Zo kunnen wij onze budgetten naar prioriteit verdelen om zoveel mogelijk rendement op de investering te behalen.
Voorbeeldje? Verkoopt een product van Sweet Supply goed op zowel Amazon als Bol.com? Dan krijgt dit product het label ‘hoge prio’. Verkoopt een specifiek product ‘ok’? Dan krijgt het een ‘medium prio’. Wordt een product af en toe verkocht? Dan krijgt het een ‘lage prio’. Verkoopt een product niet? Dan wordt deze uitgesloten van de Shopping campagnes.
We noemden het al eerder, het doel: binnen één maand de omzet van de Shopping campagnes met minimaal 20% te laten stijgen, en dat met behoud van een gelijke ROAS tegen een minimaal budget.
En als we ergens voor gaan, doen wij dat voor 200%. Met een omzetstijging van maar liefst 275% binnen een maand tijd, terwijl de ROAS met 20% is gestegen, zijn natuurlijk resultaten waar wij van gaan watertanden.
Creatief met data. Waarde in iedere klik. Onze slimme, schaalbare campagnes groeien met je mee en zetten jouw merk in de spotlight precies wanneer het telt.
Klaar om écht op te vallen?