Duizenden producten, heel veel exotische ingrediënten en een constante dynamiek in prijs, aanbod en beschikbaarheid. Maar wél de missie om altijd een sublieme klantbeleving en persoonlijk advies te bieden. Dat is Holland & Barrett. Wij ontwikkelden een superslimme oplossing om diezelfde beleving ook online te bieden. Mét resultaat!
Tienduizenden responsive text ads mét persoonlijk advies
En een afname in bouncepercentage
Een omzet van ruim elf procent hoger dan de gestelde doelstelling
Denk je aan voedingssupplementen en natuurlijke beautyproducten, dan denk je aan Holland & Barrett. Ja toch? En dat is razend knap in een productmarkt die net zo vaak om hypes, social influencers en fancy klinkende productnamen draait. Holland & Barrett is al jaren koploper, niet in de laatste plaats door hun uitmuntende missie: altijd deskundig en persoonlijk advies, ondanks het enorme en sterk variërende aanbod. Of we die service ook online kunnen bieden? Let’s go!
Holland & Barrett staat voor kwaliteit in service, dat herken je direct als je een van de 200 Nederlandse winkels binnenstapt. Deskundig, behulpzaam, persoonlijk. Precies díe beleving willen we ook online bieden en dat is een uitdaging: door de continue dynamiek in aanbod, prijzen en beschikbaarheid is het onmogelijk om binnen SEA structureel handmatig advertenties te schrijven. Bovendien zijn de mensen van Holland & Barrett de product-experts, niet wij. Maar Holland & Barrett opzadelen met tijdrovend werk is niet onze stijl. Niet onze definitie van full service dienstverlening. Dus bouwden we samen aan een oplossing om wél de beleving van persoonlijk advies op een beeldscherm te creëren en toch minimale tijd van de product-experts te vragen.
De producten van Holland & Barrett worden samengesteld op basis van natuurlijke ingrediënten, allen met hun unieke eigenschappen en werking. Daar zit direct de uitdaging voor online retail. Het assortiment bestaat uit duizenden producten, met veel fluctuaties in aanbod, prijzen en beschikbaarheid. Bovendien zijn de productsamenstellingen en werkzame stoffen zonder advies moeilijk te begrijpen.
Al snel waren we het er samen over eens dat de oplossing bínnen Holland & Barrett ligt. Als wij de product-experts zo kunnen servicen dat zij op ieder online keuzemoment het juiste advies geven, creëren we online dezelfde beleving als in de winkel. Daarvoor ontwikkelden we twee strategische modellen: naast een bijzonder fijnmazig advertising model een methode om de product-experts van Holland & Barrett snel zélf de juiste content op het juiste niveau in de advertenties te laten tonen.
Online persoonlijk advies mogelijk maken is zo uitdagend, dat je bijna het eigenlijk hoofddoel vergeet. In the end wilden we gewoon keiharde conversie realiseren voor Holland & Barrett. Om daarvoor een optimale advertentiestrategie in te richten, waarin naast persoonlijk advies ook ruimte is voor actiegerichte headlines en (prijs)promoties, is een geautomatiseerde setup de enige manier. Wij kozen voor de automation software van Channable.
Op basis van de productfeed richtten we een fijnmazig advertising model in, onderverdeeld in merk, categorie en productniveau. Vervolgens startte het vormgeven van de optimale advertentie. We zorgen ervoor dat we de zoekopdracht matchen aan de advertentie, geven de actuele promoties weer en laten de user benefits zien voor het betreffende merk of product.
De magie van persoonlijk advies zit in de user benefits, volledig geschreven door de experts van Holland & Barrett. We reserveerden de description lines voor uitgebreide informatie over het product, de categorie of het merk en ontwikkelden een werkdocument waarin de experts op alle category- en brandniveaus content konden vullen. Dit document werd gekoppeld aan Channable en automatisch gesynchroniseerd; de product-experts konden op ieder gewenst moment teksten toevoegen die binnen een uur geautomatiseerd in de advertenties getoond werden.
As we said: natuurlijk gingen we voor keiharde conversie. Maar eerst even die unieke persoonlijke service van Holland & Barrett in een online jasje gieten. Door de dynamische tekstadvertenties in alle campagnes door te voeren, automatiseerden we duizenden advertentiegroepen, tienduizenden responsive text ads en honderdduizenden zoekwoorden. Dankzij deze strategie steeg de CTR met 10% en nam het bouncepercentage af. De behaalde omzet uit de ads over het boekjaar 2022 is 11,5% hoger dan de gestelde doelstelling. Lekker!
Minstens zo mooi is de duurzame impact. Persoonlijk advies aan consumenten is voor online retailers nu haalbaar. Wij ontwikkelden een model dat de kloof tussen consumenten en product experts heeft gedicht. De expert staat al in de advertentie fase ‘naast de klant’ en kan optimaal advies geven gedurende het volledige oriëntatie- en koopproces. Dat levert een enorme tijdsbesparing op voor zowel de klantorganisatie als de marketeer – én regie op de plek waar productkennis aanwezig is. Het model maakt advertising sneller, efficiënter, nauwkeuriger en is bovendien schaalbaar.
Slimme campagnes vragen om een scherpe aanpak. Met de perfecte mix van data, strategie en creativiteit bouwen we aan een optimale advertentie strategie die werkt. Zo ben jij zichtbaar op precies de momenten die ertoe doen.
Of je nu inzet op merkbekendheid of volle focus legt op conversies, wij zorgen dat elke klik waarde heeft. Start vandaag!